SusanneInOeganda.reismee.nl

Murchison falls

Hallo allemaal!

Het is al weer even geleden, maar het is weer tijd voor de volgende update. Ik heb weer super veel meegemaakt deze week!

Vorige week donderdag was ik met Godfrey, de founder van Agape, mee geweest naar een boardingschool waar jongens van het dropin centre zaten. We kregen daar een rondleiding langs alle ‘lokalen’. De helft was eigenlijk buiten. Voor een van de gebouwen stonden drie afgetakelde auto´s, waar de leerlingen mee konden sleutelen. Een van de auto zag er wel heel kaal uit en de docent die ons rondleidde vertelde dat leerlingen die auto leeg gejat hadden en alle onderdelen hebben verkocht. Handig zeg. De apparatuur van o.a. het houtbewerkingslokaal zag er historisch uit en om bouwvakker te worden moest je gewoon twee maanden lang oefenen met muurtjes bouwen. Theorie lokaal voor de bouw was er niet.

Vrijdagavond zijn we uit geweest. Grappig om mee te ervaren hoe snel en gemakkelijk je hier vrienden maakt. Een meisje wilde graag vrienden zijn en vroeg mijn telefoonnummer. Die had ik maar gewoon gegeven (mijn Oegandese nummer) en de dag erna belde ze me om te vragen hoe het met me ging en hoe het ging met mijn familie, hoe het was met het gastgezin en daarna zei ze: ‘okay talk to you later, bye!’.

Zaterdag ben ik met andere vrijwilligers en Bob, mijn gastgezin broer (Margaret noemt me haar dochter), naar African village geweest, een craft market. Weer mooie spulletjes gekocht. Moet misschien wel een tweede koffer aanschaffen nu, hihi. Daarna een bezoekje gebracht aan de grootste markt van oost Afrika geweest. Dat was ook wel bijzondere ervaring. Alles staat super dicht op elkaar en we werden non stop aangesproken, omdat ze natuurlijk het liefst hun spullen verkopen voor een muzungu-prijs. Wat ook wel grappig was, was dat Bob mij alles vertelde wat de mensen onderweg in het Luganda tegen elkaar over ons zeiden, zoals dat Diewke en Wally waarschijnlijk onze moeders waren (ze hebben ook wel die leeftijd, dus had zo gekund) en een boda driver wilde Bob wel geld geven als hij er voor zorgde dat ik bij hem op de boda ging.
Na de markt even met Bob boodschappen wezen doen en onder andere elektriciteit gekocht. Dat doe je in de supermarkt bij een apparaat waar je kan aangeven hoeveel je wil, je stopt er wat geld in en er komt een bonnetje uit, waarmee je vervolgens thuis in een kastje wat nummers kan invoeren en tadaa, stroom. Totdat het uitvalt natuurlijk, wat regelmatig gebeurt.

’s Avonds met mijn ‘broers’ mee geweest naar de kapper. Dit was in een gebouwtje van 6 vierkante meter met twee spiegels, twee kapotte stoelen en een houten kastje. Bob was benieuwd of het er in Nederland anders uitzag. Klein beetje maar.. Daar vroeg een van de kappers hoeveel koeien ze wilden hebben voor mij. Gelukkig vonden ze het aanbod van 150 koeien wat te veel. Begint soms wel vervelend te worden, al die aandacht. Soms wil ik liever gewoon Afrikaans zijn en niet zo opvallen.

Zondag ben ik met Margaret naar de kerk geweest. We waren heel erg laat, omdat het regende en dan rijden er geen boda boda’s. Het zanggedeelte was al bijna voorbij toen wij aankwamen, dus dat was heel jammer. Ook was er toevallig net deze dag een priester uit de UK. De blanke man had het de helft van de tijd over muzungu’s en deelde zijn geld uit, om een punt te maken over iets wat te maken had met rijkdom en delen. Snapte het niet helemaal. Het was wel apart, maar ook wel heel leuk om een keer gezien te hebben. De rest van de dag lekker uitgerust en voetbal gekeken met super over-enthousiaste Oegandezen.

Maandag een kort dagje gehad op mijn project. Ben op tijd naar huis gegaan om mijn spullen in te pakken voor de safari en het terugverhuizen naar het Doingoood huis. Maandag avond lekker uiteten geweest met alle vrijwilligers en nog wat vrienden van de Duitse vrijwilligers, die op bezoek kwamen in Oeganda. Was een gezellig avondje.

Dinsdag ochtend vertrokken we naar Murchison falls. Wauw, wat was dat geweldig. Het was zoooooo mooi. Heb er geen woorden voor. En op de foto’s is het nog niet half zo mooi als in het echt, wanneer je het hoort, voelt en ruikt allemaal. Wat een beleving. Voor mijn gevoel duurde het maar één dag, maar het waren er in werkelijkheid drie. Op dinsdag zijn we begonnen met een Chimpansee trekking. Een gids leidde ons door het bos en al heel snel kwamen we wat Chimps tegen. Eerst alleen hoog in de bomen, maar later ook op de grond. Wat een geweldig geluid maken die beesten trouwens. Het klonk of ze ons aan gingen vallen om hun territorium te verdedigen, maar volgens de gids lieten ze op die manier gewoon aan elkaar weten waar ze waren en waar ze lekker eten konden vinden. Onderweg naar ons kamp kwamen we al wat leeuwinnen tegen, waarvan één aan het spelen was met een lege fles.

De volgende dag zijn we opzoek gegaan naar de big 5. We hebben echt van alles gezien: giraffen, heeel veel verschillende soorten ‘herten’ (impala’s e.d.), olifanten, nijlpaarden, een hyena, leeuwen, buffels, pumba’s en verschillende soorten apen en vogels.

’s Middags hebben we een boottocht over de nijl gemaakt richting de waterval. Toen nog veel meer hippo’s gezien en ook krokodillen. Aan het eind van de tocht konden we langs de waterval omhoog lopen/klimmen. Dat was wel behoorlijk zwaar met een gevoelstemperatuur van 40 graden, maar het was het absoluut waard. Wat een mooie plek was dat. Definitely the most beautiful place I’ve ever seen.

‘s Avonds konden we nog een hippo bekijken tussen de tenten. Ze heette Gloria en komt wel vaker langs, vertelde een van de werknemers. Leuk om er zo naar te kunnen kijken van een paar meter afstand. De derde en dus laatste dag van de safari zijn we naar een Rhino-park gegaan. Ook hier konden we de dieren van een paar meter afstand, gewoon op de voet, bekijken. Prachtig. Wat jammer dat het al weer voorbij is.

Donderdagavond zijn we bij onze coördinator, Inge, thuis wezen eten. We hadden alleen met de taxi de verkeerde route genomen, waardoor we 2 en half uur met zijn tienen in een busje zaten gepropt wat was bedoeld voor 8 personen. Ach je moet ook geen haast hebben in Afrika. Wat is deze cultuur toch heerlijk! Het heeft me echt al veranderd in de eerste drie weken. Wat zeuren Nederlanders toch veel over kleine dingen. Wat schieten we daar nou mee op? Just enjoy!

Wel grappig: via de app van nu.nl krijg ik altijd een melding bij belangrijk nieuws. Vandaag las ik dus dat een deel van Nederland zonder stroom zat. Wat een lachertje als je hier zit zeg! Belangrijk nieuws….

Reacties

Reacties

Margreet

Heerlijk verhaal Suus. En wat een prachtige foto's heb je gemaakt!
Geniet van alles daar, je bent alweer op de helft.
knuffels van ons, xxx

Christa

Hoi Suus, ik word bijna jaloers als ik jouw mooie verhalen lees. Echt geweldig en prachtige foto 's. Groetjes en geniet er nog maar even lekker van. Xxx

Busra

Super leuk Suusie!! Ben nog blijven hangen bij de nijlpaarden, lol.. Je weet wel waarom XD
Heel veel plezier nog! xoxo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood