SusanneInOeganda.reismee.nl

Nog vier weken!

Na het afstuderen is het ineens allemaal heel snel gegaan. Ik wist al heel wat jaren terug dat ik vrijwilligerswerk wilde doen in Afrika, maar ben pas na het afstuderen begonnen met zoeken naar een organisatie. Het doen van vrijwilligerswerk in het buitenland kwam slecht in het nieuws. Zo zouden vrijwilligers bijvoorbeeld het werk van de lokale bevolking overnemen en kinderen in weeshuizen hechtingsproblematiek krijgen van alle wisselende begeleiders. Hierdoor vond ik het belangrijk om te kijken naar een organisatie die hier oog voor had. Al vrij snel kwam ik terecht bij Doingoood volunteer work (www.vrijwilligerswerk-afrika.nl). De oprichtster van deze organisatie heeft trouwens een mooi stuk geschreven over ‘voluteerism’: http://doingoood.tumblr.com/post/100667763095/kinderen-zijn-geen-toeristische-attractie.

Hoezo Oeganda?
Doingoood organiseert stages en vrijwilligerswerk in Tanzania, Malawi en Oeganda. Voorheen stond ook Kenia er bij, maar dat staat nu stil, vanwege de onrust daar. Welk land maakte me eigenlijk niets uit, dus ik heb gekeken naar de projecten. Anderhalve week geleden ben ik bij een informatiebijeenkomst geweest en kort daarna heb ik besloten te kiezen voor het project Agape Ministries in Kampala, de hoofdstad van Oeganda. Dit is nu een week geleden en in die zeven dagen is alles al geregeld! Vliegtickets geboekt, vaccinaties gekregen, VOG (verklaring omtrent gedrag) aangevraagd en opgestuurd, reisverzekering afgesloten, overeenkomst ondertekend…Op 2 maart zit ik in het vliegtuig om voor twee maanden vrijwilligerswerk te gaan doen in Kampala.

Het project
Het project waar ik ga werken heet Agape Ministries.

Agape Ministries is een project dat kwetsbare kinderen in Kampala helpt. In de opvang verblijven zo'n 15 kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar. De kinderen krijgen overdag les in het project. Behalve de kinderen die in de opvang verblijven, zorgt Agape nog voor zo'n 50 kinderen waarbij ze voornamelijk hun schoolgeld betalen. Dit betreft kinderen uit zeer arme gezinnen waarbij de kinderen een hoog risico lopen om op straat terecht te komen door armoede in het gezin.

Daarnaast is Agape Ministries onlangs gestart met een 'drop-in' centrum in de sloppenwijk. Dit is een centrum voor dagbesteding voor straatkinderen. Hier wordt contact gemaakt met de kinderen en zij krijgen wat basisonderwijs, sport- en spelactiviteiten en een maaltijd aangeboden. In Kampala leven grote aantallen kinderen op straat en Agape wil graag meer voor deze kinderen kunnen betekenen.

Mijn taken als vrijwilliger zijn:

- Helpen met lesgeven, individuele begeleiding van de kinderen
- Helpen met toezicht houden tijdens de lunch, de karweitjes en taken die gedaan moeten worden en het huiswerk maken
- Activiteiten voor in de vrije tijd bedenken en ondernemen met de kinderen
- Helpen met de uitvoer en uitbreiding van het outreach programma in de sloppenwijk (lesgeven, wonden verzorgen, eten uitdelen etc.)

Voorbereiding

Voor vertrek krijg ik nog een training van stichting Muses waarbij ik word voorbereid op mijn reis. Deze training richt zich op:

- De rol als vrijwilliger op het project
- Het ervaren van de cultuurshock
- Omgaan met hechting
- Veiligheid
- Fondsenwerving en duurzaamheid

Wat betreft de cultuurshock hoop ik dat mijn schoonfamilie mij al enigszins heeft voorbereid.

Tongue Out

Nu heb ik nog een maand de tijd voor de laatste kleine dingetjes. Een maand.. ik vind dat het ene moment heel kort lijken en het andere moment nog super lang. Op dit moment is het laatste het geval. Ik kijk er zo erg naar uit!

Liefs,

Susanne

Reacties

Reacties

Christa

Hoi Suus, wat een mooi initiatief. Ik wens je bij voorbaat al heel veel succes en vooral ook plezier. Ik ben benieuwd naar alle verhalen al duurt dat natuurlijk nog wel even. Groetjes Christa

Martin

Ik sluit me helemaal bij Christa aan. Oeganda is een heel mooi land (al hebben ze op sommige terreinen wel achterlijke opvattingen). Een hele boeiende en leerzame tijd gewenst. Fantastisch! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood